Gisteravond 5 juli 2012 vond in het kader van het NFTVA-filmfestival in het nieuwe filmmuseum aan het IJ een symposium over crowdfunding plaats.

Hoewel het erg heet en benauwd was, hoewel ik – wellicht verdoofd door de hitte – de verkeerde pont nam en een stuk moest lopen, hoewel ik het na aankomst toch niet kon laten aan de overladen bar van het prachtige nieuwe filmmuseum een biertje te bestellen, waardoor ik al met al iets te laat binnenkwam, heb ik toch wel weer wat opgestoken over crowdfunding.

Als volgt:

“Cinecrowd, een van Nederlands toonaangevende crowdfunding sites voor film, is als een Marktplaats, waar filmmakers en donateurs bij elkaar gebracht worden.”
Deze samenvatting van cinecrowd zakelijk leider Roel van de Weijer vond ik eigenlijk wel lekker duidelijk en krachtig.

Je kunt je beter op één portal concentreren en je cinecrowd-aanvraag niet verspreiden over verschillende portals voor verschillende doelgroepen
Wij hebben er nog even over gedacht om onze crowd-fund aanvraag voor de duivendocumentaire “Houdoe, luchtreiziger!” naast op Nieuwspost ook op andere sites te plaatsen. We dachten hierbij aan Cinecrowd of Voor de Kunst, en dan met een iets andere tekst gericht op een iets andere doelgroep. En voor een iets ander bedrag. Na deze avond zien wij daar nu toch maar vanaf. Scheelt ook 10% want dat haalt Cinecrowd er vanaf terwijl Nieuwspost gratis is.

Het kan geen kwaad een bekende naam aan je film te koppelen
Dat is waarschijnlijk de reden dat het Eddy Terstall, die deze avond ook aanwezig was, gelukt is om te cinecrowden voor een korte film maar vervolgens – weliswaar voor low budget – een lange film te realiseren. Maar zijn er bekende duivenmelkers? Wij kwamen tot nog toe niet veel verder dan Robert Vultink en Kees Kist. Wie nog meer BN’ers kent die – in het geheim? – aan duivensport doen, mag zich melden.

Een goede teaser-film is belangrijk
Een mooie teaser trekt de aandacht en bovendien kunnen de makers ermee laten zien dat ze hun vak verstaan. Het verdient dan ook de voorkeur in de teaser niet teveel te werken met ’talking heads’ (zoals de Cinecrowd-trailer van ‘Het einde van Belgie) – tenzij hele bijzondere – maar te kiezen voor een vooral visuele invulling (zoals de cinecrowd-trailer van ‘Queer Amsterdam’)

Wees origineel in de beloning die je aan een donateur geeft
De dames en een heer van de homo-serie “Queer Amsterdam” gingen de straat op met een bakfiets vol rose tompoezen. De makers-in-spe van de documentaire “Het einde van Belgie” boden donateurs al naargelang de hoogte van bedrag een logo of tekst aan op de bus waarmee ze door België trokken.
Ik denk dat wij wat dit betreft geen gek figuur slaan met de mogelijkheid dat er een (wedstrijd)duif vernoemd wordt naar een donateur. Ook het opnemen in de aftiteling van een foto van een donateur met zijn favoriete duif lijkt ons aan het vereiste van originaliteit te voldoen.

Zorg er niet alleen voor dat je inkomsten omhoog gaan maar ook dat je kosten afnemen
Met andere woorden, laat je als dat mogelijk is betalen in natura. Een gratis lokatie, gratis apparatuur, gratis figuratie, alle beetjes helpen.
Daarnaast kan natuurlijk ook al tijdens de scriptfase geanticipeerd worden op een lowbudget productieperiode, met een kleine crew en weinig draaidagen.

Vertrouw niet louter en alleen op het crowdfunden
De “Queer-Amsterdam” mensen suggereerden een serie te willen maken maar gebruikten het verkregen bedrag uiteindelijk alleen om dat via een aantal ‘rose fondsen’ te laten verdubbelen en daarmee dan ook alleen nog maar een pilot te maken.
“Het einde van België” deed niets met hun crowdfund bedrag – gebruikte alleen de erdoor gegenereerd aandacht voor hun project – en is nu de reguliere weg van fondsen e.d. ingeslagen. Met bovendien een andere inhoud dan oorspronkelijk voorgespiegeld aan hun donateurs…
Eddy Terstall is een heel eind gekomen met het crowdfunden van zijn film “Deal” en vervolgens ook met het crowdfunden van de vervolgstappen als de nabewerking ervan. Maar dat heeft, zoals al eerder geschreven, toch vooral te maken met zijn faam als filmmaker. Hij liet overigens als primeur een nog ruw stukje van “Deal” zien. Misschien kwam het wederom door de hitte, maar het kon me niet erg bekoren.

Vrienden en familie blijven de beste donateurs
Het is vaak een kwestie van ‘gunnen aan de maker’ en hoe dichter een donateur bij de maker staat, hoe vaker die gunfactor positief zal uitvallen.

Knokken…
Crowdfunding is waarschijnlijk niet DE nieuwe manier om films te financieren maar EEN manier, die relatief veel tijd en energie kost.

Ad en Addy met hun favoriete duif

Ad en Addy Keeris met hun favoriete duif

Deel dit bericht!

Leave A Comment