Bij het ontwikkelen van een concept voor een korte Internetfilm waarmee de maker de aandacht op een product, een dienst of bedrijf wil vestigen, kan de volgende vuistregel waardevol zijn.
Hey you see so!
Kort gezegd komt deze vuistregel op het volgende neer:
Hey: Trek de aandacht van de kijker, door iets geks, iets heftigs, iets onverwachts. Idealiter is deze aandachtstrekker tegelijkertijd de allerkortste samenvatting van de essentie van de film.
You: Maak de kijker duidelijk waarom – juist – hij of zij het filmpje moet zien. Spreek hem of haar op een of andere manier persoonlijk aan.
See: Vertel vervolgens het verhaal dat je wil vertellen. De eigenlijke inhoud van het filmpje. Met bij voorkeur een twee of drietal elementen die nieuw zijn voor de kijker, waardoor hij of zij verrast of ‘gebonden’ wordt.
So!: Sluit af met een conclusie. Iets waarvan je hoopt dat het bij de kijker blijft hangen. Iets wat hem of haar aanzet tot een bepaalde handeling of (gedrags) verandering.