Een eigenschap leidt tot een situatie. Jaloezie leidt tot de dood. (Romeo et Julia) Familieliefde leidt tot immoraliteit (The Godfather) Toepassing van regels leidt tot zeeen van tijd. (daarover later meer.)
Daarmee kun je je verloop vanje filmverhaal bepalen.
En je begin.
En je eind.
Dat vraagt om uitleg.
Je begin: In geval van premissie 1 dient die zo levendig mogelijk te zijn en in principe in afwezigheid van iedere vorm van jaloezie. Dan introduceer je als schrijver de jaloezie van de hoofdpersoon die op de situatie begint in te werken. En dan introduceer je de dood. En dan is je verhaal dan ook echt afgelopen.
In geval van premisse 2 is er in het begin van het verhaal een overdaad aan moraliteit bij de hoofdpersoon (Michael Corleone) en ook heel veel familieliefde, Die begint op zijn situatie in te werken totdat hij steeds meer gedwongen wordt vanuit familieliefde beslissingen te nemen die indruisen tegen de moraliteit. Totdat hij aan het eind van de film zelf godfather is geworden.
En bij premisse 3 begin je bij een situatie waarbij de hoofdpersoon druk is. En aan het eind over een overvloed aan vrije tijd blijkt te beschikken.
Op die manier dus!