Wat erg kan helpen bij het schrijven van een scenario of plan voor een filmpje, met name als het non-fictie betreft, is om onderscheid te maken tussen een informatie-lijn en een interesselijn.
De informatielijn bestaat hierbij uit de verschillende stukjes informatie die je met je film ter sprake wil brengen, geplaatst in logische volgorde. Dus welke informatie, welke feiten, wil je dat met het filmpje getoond of ter sprake gebracht worden. Saai en droog. Pure info. Je hoeft je bij het samenstellen, researchen en uitwerken van deze informatielijn nog niet te bekommeren om nevenzaken als dat je film leuk moet zijn om naar te kijken en zoveel mogelijk mensen (uit een tevoren gedefinieerde doelgroep) moet aanspreken.
Als je een filmpje maakt over de tijd van Cruyff in Barcelona – om maar eens wat te noemen – zal de informatielijn met name een chronologische opsomming van alle hoogtepunten zijn. Even terzijde, maar er is niets zo geestdodend als een film over iemand die in wezen alleen maar succes had. Na het vierde prachtige doelpunt, na het derde landskampioenschap, na de zoveelste beker, heeft een kijker het wel gezien, dan wordt het tijd voor pijn, verdriet, angst, en dergelijke.
En als je een filmpje maakt over zoekmachine optimalisatie zal de informatielijn van je filmpje hoogstwaarschijnlijk bestaan uit een opsomming van de principes die aan deze optimalisatie ten grondslag liggen. Gaap …
Gelukkig is er naast deze informatielijn nog een zogenaamde interesselijn. In de interesselijn leg je vast hoe je je informatie gaat presenteren. Welke kapstok je gaat gebruiken om de informatie op een voor de doelgroep zo aantrekkelijk mogelijke wijze te verpakken. Vaak, bijna altijd, is het raadzaam om bij het definiëren van je interesselijn gebruik te maken van dramatische principes. Werkt het goed om de informatie ‘mee te geven’ aan een persoon of meerdere personen die op een of andere manier een dramatische ontwikkeling doormaken.
Zo werd de Cruyff-film waaraan hierboven gerefereerd werd opgehangen aan het verhaal van een mooie Catalaanse vrouw die na het zien van de voetballer Cruyff zo ontstellend verliefd werd op deze onbereikbare liefde dat ze daarna nooit meer een andere man kon beminnen. En een een journalist die op jonge leeftijd zijn allereerste story moest maken over Curyff en zijn vrouw. Iets waar hij vreselijk tegenop zag maar het bleken heel gewoon aardige mensen te zijn. En aan het verhaal van de ondernemer die na de Cruyffiaans uitspraak dat hij dankzij een bepaalde nederlaag kampioen zou worden, zijn bedrijf uit het slop wist te trekken en tot grote hoogte te stuwen. En nog een aantal dramatische verhaaltjes van gewone stervelingen waaraan de informatie over de onsterfelijke Cruyff kon worden opgehangen.
En een film over seo principes zou je bijvoorbeeld kunnen ophangen aan een bijzonder – in dramatisch opzicht – figuur die deze principes op aanstekelijke wijze voor het voetlicht brengt. Of aan iemand die deze principes echt heel erg hard nodig heeft, hij moet en zal ze krijgen …
Want wat is nu precies een ‘dramatische ontwikkeling’ waarmee je een interesselijn kunt opbouwen? Hier alvast een tipje van de sluier: Er is sprake van drama als iemand iets heel graag wilt en niet meteen krijgt of realiseert wat ie wil.
Heel eenvoudig. Lijkt het.
Maar je kunt er complete leerboeken aan wijzigen. Of zelfs hele levens. Dus dat rechtvaardigt sowieso een volgend bericht over dit onderwerp op deze Pelicula weblog.
Belofte maakt schuld. Of je nu heel graag wil of niet.
Zie ook: Basisboek Scenarioschrijven
Reeds gepost in 2008, per toeval op jouw/jullie blog terecht gekomen. Welke boeken zouden jullie aanraden over bovenstaande onderwerpen?
Alvast bedankt !
Een erg leuke blog trouwens!
Dag Kevin,
Ondertussen is mijn Basisboek Scenarioschrijven uit, waarin al deze materie behandeld wordt. Ik kan het iedereen die geïnteresseerd is in scenarioschrijven en storytelling aanbevelen.