Waarom zou een manager of leidinggevende een workshop verhalen vertellen moeten volgen?
Antwoord: Verhalen zijn teambuilders bij uitstek
Krachtige verhalen zoals je die leert vertellen tijdens een eendaagse workshop verhalen vertellen zijn in staat om niet alleen een ontvanger aan het verhaal te binden, maar ook om de ontvangers onderlíng te verbinden.
Verhalen zijn derhalve een ijzersterke tool als het gaat om teambuilding. Alleen al daardoor kunnen verhalen een organisatie persoonlijker en veiliger maken, zeker als er ruimte wordt gecreëerd om naar elkaars verhalen te luisteren.
Het door Nederlanders bedachte verhaal dat God de wereld schiep, maar dat de Nederlanders Nederland creëerden, genereert nationale trots. Het interne communicatieverhaal van supermarktketen Jumbo waarmee ze haar werknemers gemotiveerd houdt, heet: ‘Wij van Jumbo’. Softwarebedrijven als Microsoft en Apple zorgen ook voor een dergelijk intern bedrijfsverhaal waar alle werknemers zich in kunnen vinden en waar ze zich door verbonden voelen.
Dit jaar geef ik, filmmaker, auteur en trainer Joost Schrickx, nog een laatste workshop verhalen vertellen op donderdag 12 december.
Aanmelden voor workshopMijn workshop is gedeeltelijk gebaseerd op de twee boeken die ik over dit onderwerp mocht schrijven. Eind 2015 verscheen mijn Basisboek Scenarioschrijven. En in november 2019 verscheen ‘Storytelling – De weg naar het hart‘.