Bedrijfsfilm over onderneming van het jaar

Een paar weken geleden kreeg Joost Schrickx van Pelicula van producent Murekla BV een nieuwe opdracht. 8 januari hield de Vereniging van Ondernemingen uit Alphen aan de Rijn haar Nieuwjaarsreceptie met als onderdeel daarvan de verkiezing van de Alphense ondernemer van het jaar 2008. En de vraag aan Joost Schrickx was of hij daar als regisseur een leuk verslag van wilde maken. 

Receptie, ondernemers, presentaties vanaf een podium, een paar interviews met betrokkenen, een zaal zo vol mensen – een geweldige opkomst! – dat er voor een cameraman moeilijk te manoeuvreren valt.

Hoe kun je van zo’n evenement een visueel aantrekkelijke bedrijfsfilm maken? Een aansprekende video productie, in eerste instantie op papier, en daarna ook als korte Internet film?

Onmogelijk?
Nee, dat niet.

Het toverwoord is belang.
Deze bedrijfsfilm moest doortrokken worden met belang.
Het belang van de VOA als grootste ondernemersvereniging van Nederland.
Het belang van de Nieuwjaarsreceptie als visitekaartje van de VOA.
Het belang van de aanwezigheid van de bekende Nederlander Jack van Gelder als co-host.
En vooral het belang van de 3 genomineerde bedrijven om op deze dag gekozen te worden tot onderneming van het jaar 2008. 

En die belangen moesten vanaf het allereerste moment van voorbereiding naar boven gehaald worden. Terugkomen in de interview vragen, terugkomen in de  instructies aan cameraman Simon Sliphorst, terugkomen in de briefing aan editor Jeroen van der Leur en terugkomen in de hele opbouw van deze evenement registratie.  Een registratie die hoe dan ook moest uitmonden in de feestelijke aankondiging van de winnaar. De climax. En daarna ook klaar moest zijn.

Het resultaat staat op de website van VOA zelf. Maar is ook te zien op de website van Pelicula: VOA bedrijfsfilm