Mobiliseer je persoonlijke crowd

Crowdfunder Femmie Zuur

Crowdfunder Femmie Zuur


Onlangs hadden Ludo Keeris – initiator en mede-producent van het documentaire project “ Houdoe, luchtreiziger!” en ik – Femmie Zuur, crowdfunder van en voor hetzelfde project – een inspirerende meeting met Bob van ’t Klooster. Bob van ’t Klooster is initiator en drijvende kracht van de crowdfunding portal www.nieuwspost.nl.

Onder het genot van een goeie bak koffie, hebben we gebrainstormd over onze ‘crowd’, de mensen die ”Houdoe, luchtreiziger!” een warm hart toedragen.

Uit ons gesprek kwam naar voren dat crowdfunding begint met het benaderen van je eigen vrienden, familie en kennissen; Dit zijn de mensen die in jou en de dingen die je doet geloven.

Het benaderen van je eigen crowd en vragen om een donatie, voelt voor ons nog wat onwennig. Maar volgens Bob van ’t Klooster, moet je vragen om support niet zien als bedelen. Je vraagt om geloof van je eigen crowd, in het project waar je momenteel mee bezig bent. Je eigen crowd is min of meer de graadmeter voor je crowdfunding project. Stel dat er niemand is binnen je vrienden, familie en kennissen die bereid is te doneren. Heb je dan eigenlijk zelf wel genoeg vertrouwen in het project, om dit uit te stralen naar je eigen crowd?

Ludo, Joost Schrickx – regisseur en mede-producent van dit project – en ik, zullen de komende week onze vrienden, familie en kennissen op onze eigen manier benaderen. Alle drie hebben we een eigen motivatie om veel energie te steken in de ontwikkeling van deze documentaire. Onze gemeenschappelijke factor is dat we geloven in ‘Houdoe, luchtreiziger’ en dat we geloven in de steun van onze crowd!

We beginnen de crowdfunding-campagne klein, binnen onze eigen kring, maar de crowd zal zich met de tijd vergroten. Omdat duiven een prominente rol innemen binnen ”Houdoe, luchtreiziger!” behoren duivenliefhebbers namelijk ook tot de ‘crowd’ van deze documentaire. Deze crowd is in Nederland groot! Op basis van de gegevens van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (2010) , blijkt dat er 863 duivenverenigingen actief zijn in Nederland. NPO meldt dat de meeste duiven-liefhebbers wonen op de Veluwe, in Salland, de Achterhoek, Twente, de Kempen en Rijnmond.
Goed om te weten!

Ook valt het op dat er ontzettend veel websites zijn waar duivenliefhebbers zich verenigen. Op de sociale media zijn duivenliefhebbers ook sterk vertegenwoordigd,onze twitter-account (@DuivenDocu) is amper een week oud en er hebben zich al vele twitterende duivenliefhebbers (waaronder @duivendockter) gemeld. De foto’s van @Robertborneman brachten mij op het idee om een crowdfunding promotie poster te maken, waarvoor duiven liefhebbers een foto van hun eigen postduif kunnen insturen.
Hierover later meer!

Een van de vele tips van Bob van ’t Klooster, was om naast online donateurs werven (d.m.v. het verspreiden van onze widget) ook offline donateurs te gaan werven. Het is belangrijk dat ons project een gezicht krijgt en dat de crowd kan zien ziet wie de mensen achter ”Houdoe, luchtreiziger!” zijn.
Werven via een ludieke donateurs-stand en bezoekers de mogelijkheid bieden direct te doneren, moeten we dan ook zeker niet over het hoofd zien.

Conclusies
• Begin met crowdfunden binnen je eigen netwerk; laat vrienden, familie en kennissen het project steunen door middel van een donatie.
• Wees zo gedetailleerd mogelijk in de omschrijving van je grootste doelgroep.
• Richt je vervolgens op die specifieke doelgroep.
• Onderzoek waar de doelgroep zich online en offline verzamelt.
• Benader de doelgroep online via Twitter en Facebook en zorg ervoor dat er op zoveel mogelijk doelgroep gerelateerde websites een URL link en/of widget van de donatie webpagina komt.
• Wees offline ook zichtbaar en creëer persoonlijk contact met potentiële donateurs d.m.v. lezingen op filmfestivals en informatie-stands op doelgroep-gerelateerde evenementen.
• Zorg voor een ludieke actie wanneer je gebruik maakt van een stand en zorg dat geïnteresseerden direct de mogelijkheid hebben via een laptop online te doneren of contant te doneren.
• Stel eerst een doordacht crowdfunding-plan op voordat je je gaat manifesteren als crowdfunder; Potentiele donateurs haken af als je de schijn wekt niet helemaal te weten waar je mee bezig bent en welke kant je opgaat.

Vandaag aan mij de taak om uit te zoeken waar de komende tijd grote duiven-evenementen gaan plaatsvinden. Daarnaast ga ik het een en ander op papier zetten, om mijn vrienden, familie en kennissen te informeren over ‘’Houdoe, luchtreiziger!”, de documentaire die er moet gaan komen. Een groot gedeelte van mijn eigen crowd weet al dat ik me momenteel begeef in de wereld van het duivenmelken .

De reacties zijn uiteenlopend; van duiven-verjager, ben ik voor mijn crowd opeens getransformeerd naar duivenexpert. Laatst zei iemand uit mijn crowd nog ‘’Femmie waarom doe je niet iets met de melk van die duiven?’’. En noem het toeval, de tijd van het jaar, of slechte keukenhygiëne, ik word sinds de start van ‘’Houdoe, luchtreiziger!’’ vergezeld door een ‘vogel-crowd’ die zich meer dan welkom voelt als het keukenraam openstaat.
De conclusie is derhalve dat ’Houdoe, Luchtreiziger’’ in mijn leven al aardig begint te leven; Het wordt dus tijd voor het benaderen van mijn eigen crowd!

Ludo en Joost werken momenteel druk aan de teaser (compilatie van de eerste beelden van de documentaire). We verwachten dat deze volgende week op de website wordt geplaatst. Ik ga nu weer snel aan de slag, mocht je ideeën, tips of suggesties hebben, twitter gerust @DuivenDocu of mail naar femmie@pelicula.nl.