Bedrijfsfilm met toegevoegde waarde

bedrijfilm laten maken met regisseur Joost Schrickx

Toegevoegde waarde van een Internet bedrijfsfilm laten maken

Een online bedrijfsfilm laten maken is een zeer efficiënte manier om concurrentievoordeel te behalen. Hieronder staan 9 redenen waarom iedere ondernemer met een website serieus het laten maken van een bedrijfsfilm zou moeten overwegen.

1. Nadenken over een bedrijfsfilm is nadenken over de bedrijfsidentiteit
Het nadenken over het laten maken maken van een bedrijfsfilm en de inhoud ervan dwingt een ondernemer al tijdens de conceptfase ook na te denken over de identiteit van de eigen onderneming. De vraag wat de doelstelling van de bedrijfsfilm moet zijn en welke doelgroep ermee benaderd moet worden, leidt automatisch tot een nadere specificatie van de vraag wat de doelstelling van de onderneming is en welke doelgroep deze onderneming wil bedienen. De ervaring is dat de ontwikkeling van een eigen bedrijfsfilm in sommige gevallen een bedrijf over een dood punt heen kan helpen waar het de ontwikkeling van de eigen identiteit en – daarmee samenhangend – het eigen imago betreft. Dit is een van de redenen dat Pelicula juist aan de conceptfase extra veel aandacht besteedt.

2. Een bedrijfsfilm leidt tot SEO voordelen
Search engine optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie, wordt voor het bedrijven van e-business steeds belangrijker. Voor internet ondernemers wordt het van steeds groter belang dat consumenten weten dat de online onderneming bestaat én dat deze makkelijk te vinden is via organic search. Hoe zorg je er dus als ondernemer voor dat je website via zoekmachines als Google gevonden wordt als daar voor het bedrijf relevante zoekwoorden worden ingetypt. Bedrijven die gebruikmaken van productvideo’s hebben een voordeel op het gebied van SEO, aangezien Google waarde toekent aan deze video’s bij het rangschikken van de zoekmachineresultaten. De kans is dus groter om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Pelicula heeft zich verdiept in hoe de SEO-meerwaarde van een bedrijfsfilm optimaal benut kan worden en schreef hierover samen met het bedrijf SeoGuru een baanbrekend artikel: SEO op YouTube video’s ontrafeld.

3. Een bedrijfsfilm kan geplaatst worden op meerdere platforms
Door de bedrijfsfilms op meerdere sites te plaatsen – waaronder YouTube, op dit moment na Google de grootste zoekmachine – kun je je bereik enorm vergroten. En buiten de traditionele kanalen is online video ook toe te passen via mobiele netwerken, tv’s en in-store schermen. Daarnaast bestaat er tenslotte ook nog de mogelijkheid om (een langere versie van) de bedrijfsfilms te distribueren via ‘klassieke’ dragers als een DVD of blu-ray. Pelicula maakt daarom meestal bij voorbaat al meerdere montages.

4. Bedrijfsfilms nodigen uit tot Liken, Delen en Doorsturen
Webvideo’s worden veel vaker doorgestuurd en gedeeld dan tekstuele pagina’s. Zo krijgt een video op een social media-platform – bijvoorbeeld op Facebook –doorgaans meer aandacht dan platte tekst. Met als gevolg daarvan natuurlijk ook meer reacties, meer ‘Likes’ en uiteindelijk meer verkeer naar de website. Pelicula heeft veel ervaring in het – succesvol – onder de aandacht brengen van haar documentaire producties via Twitter en Facebook.

5. Een bedrijfsfilm ziet er vertrouwd uit
Video biedt een vertrouwde user interface voor bezoekers en trekken daardoor automatisch ook snel de aandacht. Daarbij krijgt een bezoeker – als het een goede bedrijfsfilm is – in een keer alle benodigde informatie zonder te hoeven navigeren, scrollen of klikken. Kijken kost daarbij minder energie dan het lezen van (veel) tekst en de gebruiker blijft geboeid totdat hij een call-to-action opvolgt.

 

6. Bedrijfsfilms leiden tot meer vertrouwen
Een bedrijfsfilm biedt klanten een goed inzicht in een product waardoor eventuele aarzeling over de aankoop ervan wordt weggenomen. Het vertrouwen dat de consument door middel van de bedrijfsfilm krijgt, is ook van invloed op zijn gevoel over het merk, de website waarop de bedrijfsfilm gepubliceerd is en het bedrijf dat erachter zit. Zo wordt meer vertrouwen opgebouwd dan door een bedrijf dat niet een krachtige bedrijfsfilm heeft laten maken.

7. Een Bedrijfsfilm als nieuwsbrief trekt meer aandacht
Videonieuwsbrieven en videoboodschappen trekken aandacht dan de tekstuele tegenhangers ervan. En een videonieuwsbrief of boodschap is al heel eenvoudig te realiseren met een webcam en een software pakket als Quicktime. Pelicula kan ondersteunen bij het ontwerpen ontwikkelen van een videonieuwsbrief of boodschap die ook qua concept en inhoud de aandacht van de doelgroep trekt.

8. Een bedrijfsfilm is persoonlijk
Een nadeel van online winkelen in vergelijking met een fysiek bezoek aan een winkel of bedrijf is vaak het onpersoonlijke karakter van webshops en bedrijfswebsites. Een bedrijfsfilm of andere videoproductie kan in hoge mate bijdragen aan het gevoel van persoonlijke benadering van een klant. Goede en kundig gemaakte bedrijfsfilms kunnen daarmee het verschil tussen de live en de virtuele ervaring voor een gedeelte compenseren.

 

9. Een bedrijfsfilm hoeft niet veel te kosten
De productie van een online bedrijfsfilm hoeft helemaal niet zo duur te zijn als vaak wordt gedacht. Het geheim zit hem daarbij vooral in een doorwrochte conceptontwikkeling tijdens de pre-productie fase. Hoe meer van te voren op papier – in nauw overleg tussen opdrachtgever en filmmaker – wordt nagedacht over het concept dat aan een bedrijfsfilm ten grondslag moet liggen, des te efficiënter kan daarna het productieproces zelf worden doorlopen. Een dag opnames met een kleine crew en vervolgens een dag of twee montage en nabewerking is vaak al afdoende om tot een zeer bevredigende en vooral adequate bedrijfsfilm te komen. Zie ook het overzicht met voorbeelden en prijzen.

1 Reactie tot nu toe.

  1. Ron Messer schreef:

    Interessant artikel dat direkt praktisch toepasbaar. De auteur lijkt bereid zonder enige terughoudendheid zijn kennis over het productieproces van bedrijfsfilms met lezers te delen.