Een goede internet bedrijfsfilm bewerkstelligt op zijn minst dat mensen een levendig beeld krijgen van de core-business van een bedrijf, hoe die core-business wordt uitgevoerd en waarom dit bijzonder is in vergelijking met andere bedrijven. Met een videoproductie die dat duidelijk laat zien zorgt een bedrijf ervoor dat meer mensen de website van het bedrijf bekijken, een gevoel krijgen bij het bedrijf en graag klant of collega worden. Maar hoe bereik je dit? Kortom: hoe maak je een goede internet bedrijfsfilm? Of meer toegepast: hoe ontwikkel je een bedrijfsfilm concept of scenario dat uitmondt in een goede internet bedrijfsfilm?
1. Kies doel en doelgroep van de bedrijfsfilm
Bepaal eerst het doel van de bedrijfsfilm: wil een opdrachtgever deze gebruiken voor voorlichting, instructie of promotie? En wie wil de opdrachtgever bereiken? Klanten of medewerkers? Of wil het bedrijf misschien nieuwe collega’s werven?
2. Kies de boodschap en doelstelling van de bedrijfsfilm
Een opdrachtgever kan vaak de neiging hebben om uit enthousiasme alle informatie over zijn bedrijf in een bedrijfsfilm aan de orde te willen laten komen. Probeer dit te vermijden.
Als een opdrachtgever zijn klanten wilt laten zien waarom ze voor zijn bedrijf moeten kiezen, beschrijft een video bij voorkeur de positieve kanten van het product en laat het bijvoorbeeld enthousiaste klanten aan het woord. Maar ingewikkelde bedrijfsprocessen worden bij voorkeur weggelaten en de video belicht ook niet elke afdeling apart. Op de bedrijfswebsite kunnen mensen verder lezen over de diensten of producten. De bedrijfsfilm geeft een impressie van het bedrijf, op de website vinden mensen verdieping.
3. Zorg dat de bedrijfsfilm het verschil met de concurrent laat zien
Zorg dat de boodschappen in een film onderscheidend zijn. Wat maakt het bedrijf van de opdrachtgever beter dan dat van de concurrenten? Door dit duidelijk te maken in de bedrijfsfilm, zullen kijkers eerder geneigd zijn het bedrijf hun vertrouwen te geven.
4. Geef de bedrijfsfilm een emotionele laag mee
Gebruik niet alleen feitelijke informatie in de bedrijfsfilm, maar verwerk er ook emotie in. Dat neemt de afstand weg en zorgt ervoor dat de kijker echt betrokken wordt bij het bedrijf.
5. Maak de bedrijfsfilm tijdloos
Een opdrachtgever wil niet na een jaar alweer een nieuwe bedrijfsfilm maken, omdat de oude niet meer actueel is. Zorg daarom dat de bedrijfsfilm zo goed als tijdloos is. Noem dus geen data of jaartallen, vermeld geen kortlopende projecten, maar houd vast aan de langetermijnvisie van de opdrachtgever en aan de kernwaarden.
6. Houd de bedrijfsfilm kort
Maak een bedrijfsfilm niet te lang, dan dwalen de gedachten van de kijker af en zal deze de video niet uitkijken. De video moet wel lang genoeg zijn om de boodschap goed over te brengen. Een richtlijn maar ook niet meer dan een richtlijn is rond de 3 minuten. Dat dwingt een opdrachtgever ook het verhaal over zijn onderneming kort en krachtig neer te zetten.
7. Zorg voor goede sprekers in de bedrijfsfilm
De sprekers in de film – medewerkers, directeuren, klanten – moeten prettig zijn om naar te kijken, passen bij de sfeer van het bedrijf en hun boodschap goed kunnen overbrengen. Ze moeten dus geen vlakke stem hebben of onduidelijk articuleren. Bovendien moeten ze ingewikkelde zaken op een eenvoudige manier kunnen uitleggen, zonder moeilijke woorden of jargon.
8. Zorg voor een goede voice-over onder de bedrijfsfilm
Maakt een video gebruik van een voice-over? Ook dan moet een stem gezocht worden die past bij de sfeer, die de opdrachtgever wil uitstralen.
Hou bij het schrijven van een voice-overtekst in de gaten dat deze uitgesproken wordt. Het is dus anders dan geschreven taal. De kijker moet het verhaal direct begrijpen, hij kan de uitgesproken tekst namelijk niet teruglezen. Gebruik voor voice-overteksten dus korte en actieve zinnen en vermijd tussenzinnen, vreemde woorden en jargon.
9. Kies de juiste muziek bij de bedrijfsfilm
Laat muziek die je gebruikt aansluiten bij de sfeer van het bedrijf en zeker niet overheersend zijn, want dat leidt af.
10. Gebruik geschikte, relevante en afwisselende beelden
De uitstraling van een online bedrijfsfilm moet passen bij het bedrijf en de boodschap. Zorg dat de vormgeving goed aansluit op de huisstijl. Ook moet wat je ziet passen bij wat je in je bedrijfsfilm vertelt, anders kunnen beelden heel afleidend werken en kan een kijker het verhaal moeilijk volgen. Zorg wel voor afwisselende beelden vanuit verschillende camerastandpunten en in een goed beeldritme, zodat de bedrijfsfilm niet saai wordt.