Verhoging van het aantal internet bedrijfsfilm views

Een geschikte bedrijfsfilm kan voor een webshop belangrijk kan zijn om klanten te ‘converteren tot gewenst koopgedrag’. Een bedrijfsfilm is ook een uitstekend medium om ingewikkelde diensten of producten ‘makkelijk’ te maken. In vergelijking met een saaie site met veel droge tekst, heeft een begrijpelijke video vaak veel meer effect.

Zo hebben productpagina’s met een ge-embedde bedrijfsfilm een hogere conversie dan dezelfde pagina’s met alleen statische foto’s. Bezoekers die een internet bedrijfsfilm hebben bekeken, blijken 2 keer zo goed te converteren als degenen die de videoproductie niet zagen.

Een internet bedrijfsfilm zorgt bovendien voor levendigheid en afwisseling op een site, met als bijkomend voordeel dat de site veel persoonlijker wordt. Dat leidt weer tot meer vertrouwen.

Maar hoe zorg je er nu voor dat bezoekers van een website de erop staande bedrijfsfilm ook echt bekijken? Hier volgt een aantal tips.

1. Plaats de bedrijfsfilm boven de paginavouw
Het plaatsen van de bedrijfsfilm boven de paginavouw leidt tot een hoger kijkpercentage dan bedrijfsfilms beneden de paginavouw. Wil je dat je bezoeker wordt beïnvloed door de bedrijfsfilm, plaats deze dan zo hoog mogelijk.

2. Geef duidelijk de lengte van de bedrijfsfilm aan (liefst korter dan 1 minuut)
Bezoekers zijn vaak lui en altijd druk. Zij zijn daarom sneller geneigd een videoproductie te bekijken wanneer deze niet meer dan 1 minuut van hun tijd in beslag neemt. Maak de – liefst korte – duur van de internet bedrijfsfilm daarom ook goed duidelijk. Het toevoegen van een tekst als bijvoorbeeld ‘een introductie van ons bedrijf in 60 seconden’ kan het kijkpercentage aanzienlijk verhogen.

3. Bied een duidelijke (tekstuele) ‘call to action’ aan
Het toevoegen van een ‘play’ icoon aan het eerste beeld van de video verhoogt het kijkpercentage. Ook het toevoegen van een tekstuele çall to action (CTA), zoals ‘play video’ of ‘bekijk hier onze introductie-bedrijfsfilm’, kan voor een stijging in het kijkpercentage zorgen.

4. Vermijd een te kleine videoplayer
Het verkleinen van het scherm van de videoplayer kan het kijkpercentage verlagen. Zorg daarom voor een zo groot mogelijk scherm, tenzij dit ten koste gaat van een plaatsing boven de paginavouw.

5. Leid de video in met een begeleidende tekst (geef context)
Er moet een reden voor een bezoeker zijn om op de play knop klikken. Zonder uitleg weet hij niet wat hij kan verwachten. Toch zien we vaak dat een uitleg bij internet bedrijfsfilms ontbreekt. De bezoeker kan hierdoor niet beoordelen of een videoproductie de moeite waard is. Geef daarom een duidelijke introductie bij de video.

6. Doseer concurrerende klikbare elementen op de productpagina
Hoe meer elementen op een pagina vragen om een klik (met uitzondering van hoofdnavigatie en footer), hoe minder vaak er op een bepaald element wordt geklikt. Houd hier dus rekening mee op een productpagina. Overweeg continu het belang van bepaalde elementen ten opzichte van het belang van de internet bedrijfsfilm. Soms komt dat neer op ‘Kill your darlings’.

Conclusie
Bedrijfsfilms kunnen erg waardevol zijn voor een website. Een internet bedrijfsfilm heeft het meeste effect als ie op de juiste wijze gecommuniceerd wordt. Plaats bedrijfsfilms daarom, waar mogelijk, boven de paginavouw, hou de videoproductie kort en geef de lengte aan alsmede een duidelijke (tekstuele en visuele) call to action. Zorg bovendien dat het vertoningsscherm niet te klein is, geef context en let op concurrerende klikbare elementen op de pagina. Op deze manier wordt de kans vergroot dat bezoekers op de play button klikken. En daar gaat het tenslotte allemaal om!

Het gaat om kijken maar daarnaast natuurlijk ook om blijven kijken. Daarover volgende keer meer.

Deel dit bericht!

Leave A Comment