Documentaire n.a.v. 70 jaar bevrijding
Persoonlijke verhalen uit de bevrijdingsperiode
Deze nieuwe documentaire van Stichting Pelicula vertelt en verbeeldt een aantal persoonlijke verhalen die zich afspelen in de periode vanaf september 1944. De geallieerden deden op dat moment een poging om in het kader van “Operatie Market Garden” Nederland te bevrijden.
De zoektocht van een zoon van een Nederlander in Duitse dienst naar zijn gesneuvelde vader en de zoektocht van een dochter van een Engels tank-bestuurder naar haar gesneuvelde vader, zorgen voor een dubbele dramatische lijn waarmee de verschillende verhalen tot een vloeiend geheel zijn vervlochten.
De documentaire ging in première op de Dag van de Brabantse Volkscultuur, op 1 november 2014 georganiseerd door Erfgoed Brabant.
De documentaire gaat nu gedistribueerd worden, om te beginnen in Brabant, maar de makers verwachten dat er ook in de rest van Nederland belangstelling voor de film zal bestaan. Ook de afzonderlijke verhalen, zowel die in de documentaire zijn verwerkt als die de eindmontage uiteindelijk niet gehaald hebben, zullen op passende wijze onder de aandacht worden gebracht.
Regie: Joost Schrickx
Camera: Jet Homoet
Geluid: Ludo Keeris
Montage: Harro Henkemans
Kleurcorrectie: Mark Timmer
Geluidsnabewerking: Ludo Keeris
Met: Michel Hooijmaaijer, Edwin Popken, Tiny de Louw Aarts, Richard Schoutissen, Marinus van de Weijer, Lies Smits, Annie Vrijhoff, Ria Keeris, Gerard van Eijl, Martin Reuser, Toon de Rooij, Cor Frijters, Laura Mollard & Family, Joan Wilson.
Geproduceerd door: Ludo Keeris & Joost Schrickx
Mede mogelijk gemaakt door financiële steun van:
Erfgoed Brabant, VSB Fonds, Mastboom Brosens Stichting, Prins Bernard Fonds, Nationaal Comité 4 en 5 mei
Mooie documentaire.
Hoe kunnen we aan videomateriaal komen wat niet in de documentaire verwerkt is?
Fijn dat u het een mooie documentaire vindt.
Helaas stellen wij het ruwe footage materiaal niet aan derden beschikbaar. Dit heeft te maken met privacy-gerelateerde en ook esthetische overwegingen. Dat wil zeggen, mensen geven in het algemeen hun toestemming voor het gebruik van ‘hun’ materiaal in de film en niet daarbuiten. Verder is het ruwe materiaal niet nabewerkt en qua video en audio veel minder aantrekkelijk dan het materiaal dat in de film zit.
Zwaarwegende redenen kunnen natuurlijk altijd tot een andere oplossing nopen. Maar daarvan is ons inziens in dit geval geen sprake.