Hans Henkemans achter pianoWEGGEWIST – een documentaire over de beroemde pianist, componist en psychiater Hans Henkemans, is geselecteerd voor de Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival. Dit festival vond plaats van 24 september tot 2 oktober in Utrecht en daarnaast ook online. Helaas heeft WEGGEWIST geen nominatie verkregen en dus ook geen Gouden Kalf.

Op 24 september vond een succesvolle vertoning van WEGGEWIST plaats in de Utrechtse cinema Kinepolis. Voor een redelijk gevulde zaal met vooral Hans Henkemans liefhebbers werd eerste de film vertoond. Daarna vond een Q&A plaats met regisseur Harro Henkemans en muziekjournalist Melchior Huurdeman.

WEGGEWIST vertelt het verhaal van de opkomst en ondergang van pianist, componist en psychiater Hans Henkemans. Als pianist en componist was hij geniaal en zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Maar als psychiater en wetenschapper ontwikkelde hij een nogal rigide definitie van wat en hoe muziek behoort te zijn. In het kort komt die theorie erop neer dat muziek het determinerend vermogen van het gehoor uitschakelt. Bij ‘echte’ muziek is de toehoorder niet meer geïnteresseerd in waar het geluid vandaan komt of wie of wat het voortbrengt. Het enige wat de toehoorder nog wil is genieten. Op basis van deze definitie concludeert – en verkondigde – Henkemans dat de moderne atonale muziek van zijn tijd geen muziek was. Hij stelde voor het de naam snoek te geven. Dat werd hem niet in dank afgenomen door de nieuwe generatie van jonge musici onder wie Reinbert de Leeuw en Louis Andriessen. Zij revolteerden op felle wij tegen Hans Henkemans en zijn tijdgenoten. En met succes. Henkemans werd toen a.h.w. ‘weggewist’ uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Zijn achterneef Harro Henkemans besloot 25 jaar na de dood van zijn oudoom dat het tijd werd Henkemans aan de vergetelheid te ontrukken. Het resultaat was de documentaire WEGGEWIST.

En dus bijna een gouden kalf…

Deel dit bericht!

Leave A Comment