bedrijfsfilm concepten

Bouwstenen voor eenvoudige bedrijfsfilm concepten

Veel zeggen door wat te vertellen!

CONCEPTONTWIKKELING

Bij het maken van bedrijfsfilm concepten als basis voor sterke bedrijfsfilms wordt wel onderscheid gemaakt tussen ‘informatielijn’ en ‘interesselijn’.

De informatielijn is dat wat je inhoudelijk wilt vertellen, de informatie die je aan de kijker wilt communiceren. Het ontwikkelen van deze informatielijn is vooral een kwestie van veel weten of researchen. En het ordenen van de relevante kennis. Alvorens de bedrijfsfilm concepten vast te leggen op papier.

De interesselijn is dan de – bij voorkeur interessante en spannende – kapstok waaraan je de informatielijn wil ophangen. Het aantrekkelijke vehikel waarmee je de te presenteren kennis wil vervoeren. Het ontwikkelen van een sterke en werkende interesselijn vereist kunde en filmisch inzicht. De bouwstenen die hieronder staan beschreven zijn bedoeld om een ‘leek’ te ondersteunen bij het ontwikkelen van een geschikte interesselijn.

1. Bepaal een basisidee/ onderwerp/ thema

Het bedenken en formuleren van het basisidee van bedrijfsfilm concepten kan gestimuleerd worden door inspiratiebronnen als teksten, tekeningen en opdrachten. Bij voorkeur wordt hier meteen al een spanningsveld, een ontwikkeling, een contrast of een avontuur voelbaar. Soms levert een uitgeschreven basisidee of onderwerp meteen ook een geschikte (werk)titel op.

bedrijfsfilm concepten water en vuurVoorbeelden:
Water en vuur
Het gesloten kantoor
Zandhonger
Het huwelijksaanzoek

2. Bepaald de ontwikkeling die de film gaat laten zien

Dit kan een karakterontwikkeling zijn. Maar ook een ontwikkeling van situatie A naar situatie B. Of een ontwikkeling van opinie A naar opinie B. Of van moment A naar moment B.
bedrijfsfilm concepten strand
Voorbeelden:
Van vuil strand naar schoon strand
Van gefrustreerde werknemer naar blije werknemer
Van honger naar voldoende eten
Van single naar gebonden.

3. Creëer, bedenk of kies een hoofdpersoon (held) die de ontwikkeling gaat ondergaan, meemaken of waarnemen.

Een hoofdpersoon of held heeft kenmerken als sekse, leeftijd, attributen, karaktereigenschappen en een (liefst dramatische) doelstelling.

Bijvoorbeeld een 40-jarige onderzoekende man met een aansteker die water en vuur wil verbinden.
Een 35-jarige plichtsgetrouwe ambtenaar met een jeep die het strand wil schoonhouden
Een 35-jarige plichtsgetrouwe ambtenaar met een smartphone die wil werken.
Een 30-jarige hongerige dame aan een gedekt terrastafeltje die wil eten,
En verliefd jong stel met whatsapp en een fiets die willen trouwen.

4. Bepaal het begin van de film

Voorbereiding.
Hier leren we de hoofdpersoon kennen. Bij voorkeur zo veel mogelijk visueel. Dus met zo weinig mogelijk dialoog of andere tekst.
Gebruik een attribuut van de hoofdpersoon (bijvoorbeeld een smartphone of fiets) om een bepaalde karaktereigenschap (bijvoorbeeld ambitie of passie) te laten zien.

5. Bepaal het middenstuk van de film

Op weg.
De hoofdpersoon gaat hierbij voor zijn doelstelling. Maar hij of zij komt een of meer obstakels tegen waarop hij of zij – op eigen wijze – reageert. Beschrijf de obstakels en de respectievelijke reacties van de hoofdpersoon.

6. Bepaal de ‘crisis’

Point of no return.
Gaat het de hoofdpersoon lukken zijn doelstelling te verwezenlijken? Of gaat hij of zij falen…?
Beschrijf de – moeilijke – situatie waarin de hoofdpersoon na verloop van tijd terecht komt.

7. Bepaal de afloop

Afwikkeling.
Liefst op onverwachte en verrassende wijze verwezenlijkt de hoofdpersoon uiteindelijk alsnog zijn of haar doelstelling.

8. Scenes en shots

Verdeel het verhaal in scenes (verhaaleenheid) en shots (camerastandpunt).
Richtlijn 1: 2 scenes voor het begin, 4 scenes voor het middenstuk, 1 scene voor de afloop.
Richtlijn 2: Een scene bestaat uit 1 tot 5 shots.

9. Parallellie

Bedenk voor het begin en eind van de film twee scenes of shots die sterk op elkaar lijken. Hiermee kan de ontwikkeling in de film getoond kan worden.
bedrijfsfilm concept geliefden
Bijvoorbeeld:
Twee eenzame mensen in begin; dezelfde twee mensen aan het eind gelukkig samen.
Een vuil strand vs. een schoon strand.
Gefrustreerde werknemer vs. blije werknemer
Hongerige dame vs. tevreden dame.
Etc.

10. bedrijfsfilms maken!

Pak de filmtips erbij.