scenariolessen

Basisboek Scenarioschrijven verplicht bij scenariolessen Hogeschool van Amsterdam

Hogeschool van Amsterdam

scenariolessen op HvADe Hogeschool van Amsterdam, kortweg HvA, is de hogeschool van, voor en met Amsterdam. Het praktijk gerichte onderzoek is erop gericht om bij te dragen aan de stad Amsterdam. Daarom focust de HvA zich op thema’s die aansluiten bij actuele vraagstukken in de stad Amsterdam en het werkveld; de speerpunten. Op dit moment heeft de HvA vier speerpunten benoemd: Amsterdam Creative Industries, Urban Management, Urban Technology en Urban Vitality. Specifieke scenariolessen om de basis van het scenarioschrijven onder de knie te krijgen, lijken voor alle drie speerpunten onontbeerlijk.

Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Basisboek scenarioschrijvenEen van de faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam is de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie. Deze faculteit biedt vijf voltijd-, drie deeltijd- en een master-opleiding aan. Een tweede master-opleiding is in ontwikkeling. Om de media en scenariolessen te ondersteunen, heeft de Faculteit het Basisboek Scenarioschrijven van auteur Joost Schrickx opgenomen in haar curriculum. Naar zeggen van docent Niels de Boer, zouden zijn filmproducties in het verleden makkelijker te maken en van hoger niveau geweest kunnen zijn. Als  bij de scenariolessen die hij zelf ooit volgde, dit Basisboek Scenarioschrijven al gebruikt zou zijn. Daarom was hij er een groot voorstander van om het Basisboek toe te voegen aan het curriculum van zijn onderwijsinstelling. En dankzij zijn inspanningen is dat nu ook daadwerkelijk gebeurd. Vanaf schooljaar 2016/2017 is het Basisboek Scenarioschrijven verplichte kost voor ongeveer 800 studenten.

Nieuwe ontwikkelingen

Het lijkt er immers op dat steeds meer scenariolessen gegeven ergens in Nederland, teruggrijpen op dit standaardboek voor schrijvers van scenario’s. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Het Basisboek Scenarioschrijven is inmiddels toe aan zijn derde druk. De intentie is om dan met name het gedeelte over concepten voor bedrijfsfilms grondig te herschrijven. En aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen en trends.