Schrijf je nu zelf ook in voor een workshop storytelling!

Het AIDA-model is een traditioneel marketingmodel, waarin de vier essentiële stappen die in een reclame-gerelateerd verhaal aan bod moeten komen, beschreven worden. AIDA is een acroniem dat gevormd wordt door Attention, Interest, Desire en Action.

A (Attention)
Ten eerste moet de attentie of aandacht (Engels: Attention) van de potentiële klant worden getrokken.

I (Interest)
Belangstelling of interesse (Engels: Interest) is de tweede stap in het model. Het doel is om de consument te wijzen op de positieve aspecten van het product of merk.

D (Desire)

Drang, verlangen of voorkeur is de derde stap (Engels: Desire). In deze stap wordt de interesse omgezet in een verlangen of voorkeur voor het product.

A (Action)
Actie (Engels: Action) is de laatste fase van het AIDA-model. Het doel van deze fase is de consument te bewegen het product te kopen.

Hoe werkt dit in de praktijk? En zijn de AIDA-principes ook van toepassing als het gaat over storytelling in het algemeen?

Met die vragen over storytelling en AIDA in het achterhoofd, stond ik afgelopen zomer met stille bewondering te kijken naar een standwerker op de Oud-Hollandse markt in mijn geboorteplaats Hoorn. Deze standwerker verkoopt groente-snij-machines.

A (Attention)
De standwerker begint zijn verhaal door met een pijnlijk gezicht te bekennen dat hij vreselijk onder de plak van zijn vrouw zit. Zijn echtgenote verwacht van hem dat hij overdag het geld verdient en dat hij ’s avonds ook nog eens een lekkere en gezonde maaltijd op tafel zet. Niet te doen! Met deze bekentenis trekt hij de aandacht van zijn voornamelijk vrouwelijke publiek.

I (Interest)
De standwerker vervolgt met te zeggen dat er maar éen manier blijkt te zijn om zijn vrouw tevreden te houden. Op dat moment haalt hij zijn groentemachine tevoorschijn en begint als een razende enorme stapels groenten in kleine stukjes te snijden. Zijn publiek kijkt uiterst geïnteresseerd toe. Dit gaat inderdaad heel erg snel, dat snijden.

D (Desire)
De standwerker noemt nu de prijs van zijn product. Maar zegt hij, dan krijg je er ook van alles bij. Extra messen, een schaal om de groente in te bewaren, speciale schoonmaakborsteltjes, het houdt niet op. De interesse van zijn publiek zet zich nu om in verlangen.

A (Action)
En deze bijzondere aanbieding geldt alleen vandaag, houdt de standwerker zijn publiek voor. Morgen betaalt iedereen weer gewoon de volle prijs. Zijn publiek dringt nu naar voren om toch maar niet de kans te missen om voor zo weinig geld zo’n prachtige groentesnijmachine met vele extra’s aan te schaffen. Tijd voor actie!

Tijdens de eendaagse workshops storytelling de ik regelmatig verzorg, komen storytelling en AIDA maar ook vele andere modellen, theorieën en voorbeelden uit de praktijk, ter sprake.

Mijn eerstvolgende workshop vindt plaats op 28 september 2018 in het Filmatelier te Bussum. Ook op vrijdag 30 november en woensdag 12 december 2018 zal ik aldaar workshops storytelling verzorgen.

Schrijf je nu zelf ook in voor een workshop storytelling!

Deel dit bericht!

Leave A Comment