Verhalen leiden tot herkenning
Tijdens een storytelling cursus voor particulieren van filmmaker, auteur en trainer Joost Schrickx leren deelnemers dat verhalen emotionele of dramatische herkenning kunnen oproepen bij de ontvanger. Omdat de ontvanger het verhaal op gevoelsniveau herkent, zal hij zich met de hoofdpersoon gaan vereenzelvigen en samen met hem ‘op reis’ gaan. Bij de climax van het verhaal zal de ontvanger dan geneigd zijn om tot dezelfde conclusies te komen als de hoofdpersoon. Als het ware buiten zichzelf om zal de ontvanger die zich sterk genoeg met een verhaal identificeert, conclusies trekken die hij zonder dit verhaal nooit getrokken zou hebben.
Wat dit betreft kunnen verhalen ook misbruikt worden om de ontvanger een bepaalde visie op te dringen. Demagogische wereldleiders hebben het vertellen van verhalen vaak aangewend voor hun eigen, niet altijd even integere doeleinden.
Het kan ook positiever. Tijdens een storytelling cursus voor particulieren kwam o.a. het volgende voorbeeld te sprake.
Jarenlang heeft men geprobeerd om Nederlandse vrachtwagenchauffeurs gewicht te laten verliezen door goede voedingsvoorschriften te geven en hen te stimuleren om meer te bewegen. Tevergeefs. Toen startte de Radboud Universiteit een proef om vrachtwagenchauffeurs te overtuigen met persoonlijke verhalen over afvallen en de positieve gevolgen daarvan. En dit had wél resultaat. Veel vrachtwagenchauffeurs voelden zich aangesproken en veranderden hun levenswijze.
(Proefschrift Anniek Boeijinga, 4 september 2018)
De laatste storytelling cursus voor particulieren van dit jaar vindt overigens alweer plaats op donderdag 12 december a.s. Deze week dus al. Er is nog één plaats vrij.
Aanmelden voor cursusMijn training is gedeeltelijk gebaseerd op de twee boeken die ik over dit onderwerp mocht schrijven. Eind 2015 verscheen mijn Basisboek Scenarioschrijven. En in november 2019 verscheen ‘Storytelling – De weg naar het hart‘.