Op 12 juni 2018 verzorgden wij een workshop vloggen met je smartphone op basis van principes van storytelling, voor de Gemeente Amsterdam.
3 Hoofdpersonen
Aan de basis van deze workshop vloggen stond de volgende stelling:
Een goede vlog heeft maar liefst 3 hoofdpersonen.
Hoofdpersoon 1
De eerste hoofdpersoon van een vlog is, als het goed is, de vlogger zelf, of die nu wel of niet in beeld komt. Pas als de vlogger bij het onderwerp van zijn vlog betrokken is, en daar passie voor voelt. Pas als de vlogger zélf een belang heeft bij zijn vlog, of een dringende onderzoeksvraag. Dan pas zal de vlog authentiek zijn en ook als zodanig bij de ontvanger overkomen.
Om volledig voor zijn onderwerp te kunnen gaan, dient een vlogger natuurlijk over de nodige filmische ervaring en knowhow te beschikken, zodat dát hem in ieder geval niet in de weg staat. Daarom werd de ochtend van deze workshop vooral besteed aan film- en montagetechniek. Hoe kun je met een ‘eenvoudige’ smartphone, mooie beelden schieten en mooie korte films maken? Hoe kun je ervoor zorgen dat het geluid goed is en iedereen in beeld verstaanbaar? Wat zijn de basis-kadreringsregels en welke camera-standpunten en bewegingen kunnen er worden onderscheiden?
Tot zover de eerste hoofdpersoon, de vlogger zelf.
Hoofdpersoon 2
Maar dan is er doorgaans ook nog een tweede hoofdpersoon, zo doceerden wij tijdens deze workshop vloggen. Dat is namelijk de persoon die in beeld geportretteerd wordt. Of als die er in concreto niet is, dan is de hoofdpersoon de ‘abstracte’ oplossing voor het probleem dat in de vlog centraal staat. Om deze tweede hoofdpersoon zo goed mogelijk uit de verf te laten komen, om een vlog zoveel mogelijk een vloeiende spanningsboog mee te geven, werden in het tweede deel van deze workshop vloggen, de principes van storytelling besproken. Hoe bouw je een verhaal op, hoe maak je het verhaal zoveel mogelijk visueel, hoe rond je het verhaal af, hoe zorg je voor ‘action’ bij de ontvanger?
Hoofdpersoon 3
Deze ontvanger immers, is bij voorkeur de derde hoofdpersoon van een vlog. Als deze niet meegaat in het avontuur van de vlogger en de inhoudelijke hoofdpersoon, als deze niet gegrepen wordt door het verhaal en de opbouw ervan, dan is alle moeite alsnog tevergeefs geweest.
Enthousiasme en passie
Uit de voorbeelden van eerder door de Gemeente Amsterdam gerealiseerde vlogs bleek dat er in ieder geval met veel enthousiasme en passie gewekt wordt. De verwachting is dat na deze workshop vloggen het technische en inhoudelijke niveau van de vlogs alleen nog maar zal toenemen. Misschien is zo’n workshop ook iets voor uw organisatie? Neem dan nu vrijblijvend contact op.