70:20:10 leren

Bedrijfsfilm over 70:20:10 leren


70:20:10
Registratie van 70:20:10
Alweer enige tijd geleden maakte ik samen met Francoise Mittertreiner van MFilms een registratie van een presentatie van Jos Arets. Deze ging over het versterken van HR(D) in organisaties met 70:20:10. Opdrachtgever A+O fonds Gemeenten vroeg ons daarnaast om Jos Arets te interviewen. En vervolgens interview en registraties te monteren tot een korte impressie van wat de 70:20:10 methode behelst.

Meestal als ik een bedrijfsfilm of andere opdrachtfilm realiseer, ben ik tijdens de opnames vooral bezig met hoe ik de door een opdrachtgever gewenste boodschap technisch en inhoudelijk zo sterk mogelijk kan vastleggen. Maar tijdens de registratie van het 70:20:10 verhaal werd ik getroffen door de kracht van deze theorie. Zelden heb ik zo’n positief-disproportionele verhouding tussen eenvoud van de formule en impact van de betekenis ervan ervaren. Ik weet zo even geen betere vergelijking dan met de theorie van het Ei van Columbus. Enerzijds zo simpel, maar anderzijds toch ook zo efficiënt en onweerlegbaar.

Wat houdt 70:20:10 nu precies in?

Leren wordt vaak verward met het volgen van formele trainingen. Of de moderne variant hiervan: e-learning. Toch weet en ervaart bijna iedereen dat wij het meeste leren door te werken. Door het gewoon te doen. Door vallen en opstaan. Door het maken van fouten. Door trial en error. En dat is niets nieuws. In de middeleeuwen kende men bijvoorbeeld al de meester-gezel constructie.
Maar het is nog redelijk recent dat Charles Jennings dit gegeven heeft uitgewerkt in een 70:20:10 verhouding. En deze theorie vervolgens met succes naar de markt heeft gebracht.

Met 70:20:10 wordt de ratio tussen de verschillende manieren van leren uitgedrukt:

70% = leren door het te doen.
20% = leren via coaching en feedback.
10% = leren via formele overdracht van theoretische kennis.

Deze ratio blijkt optimaal te zijn. Ik heb hem nadien bewust toegepast in mijn eigen lessen, waarbij ik studenten op basis van het Basisboek Scenarioschrijven train in het schrijven van scenario’s en concepten. En inderdaad, als ik me hierbij min of meer probeer te houden aan deze 70:20:10 verhouding, neemt de kracht van mijn lessen absoluut toe.

Een voorbeeld
Samen met MFilms ontwikkel ik een trainings-programma voor bedrijven: zelf een bedrijfsfilm maken met de iPad of iPhone.
Natuurlijk moet er tijdens zo’n programma iets verteld worden over de techniek van de Ipad en Iphone, over concept-ontwikkeling, over story-telling en over kadrering, decoupage en montage. Dat zit ook allemaal in het lesprogramma.
En natuurlijk is het leerzaam en prettig om gezamenlijk naar voorbeelden van filmpjes te kijken en daarop feedback te geven en te krijgen.
Maar de nadruk van het trainingsprogramma ligt toch toch vooral op het zelf uitproberen. Soms met begeleiding van een coach, maar vrij snel toch ook al helemaal zelfstandig. Doe het maar, faal maar, leer maar!

Kortom, de 70:20:10 theorie heeft mijn professionele leven voor altijd veranderd. Wellicht dat dat na het leven van dit stuk, het zien van onderstaand filmpje of misschien zelfs het volgen van ons trainingsprogramma ‘een bedrijfsfilm maken met de Ipad of Iphone‘ ook voor u geldt.


Jos Arets over 70:20:10