In maart en april organiseren wij weer twee open workshops storytelling. Een open workshop storytelling van Stichting Pelicula zoals die gegeven worden door trainer Joost Schrickx, zijn gebaseerd op onderstaande uitgangspunten.
Deze uitgangspunten vormen de axioma’s of pijlers van de open workshop storytelling. Kennis van deze drie uitgangspunten en vervolgens ook inzicht hoe ze te gebruiken, kunnen een verhalenverteller of communicatiedeskundige helpen, om een nog betere verhalenverteller of communicatiedeskundige te worden.
Uitgangspunt 1 – Hoofd van de ontvanger
Het échte verhaal vindt plaats in het hoofd van de ontvanger (luisteraar, lezer of kijker) van het verhaal. De ontvanger maakt zijn eigen verhaal, met zijn eigen interpretaties en zijn eigen conclusies. En hoe meer een ontvanger gestimuleerd wordt om actief na te denken, mee te denken en zijn of haar eigen verhaal te maken, hoe meer de ontvanger het verhaal zal waarderen. Dat moet dan ook steeds de uitdaging van de verteller zijn: zoveel mogelijk schrappen, zoveel mogelijk ‘darlings killen’, zo minimaal mogelijk informatie weggeven. Dit zorgt ervoor dat het verhaal voor een ontvanger nog wel te begríjpen is, maar hij of zij voor het overige gedwongen wordt zoveel mogelijk zelf in of aan te vullen.
Uitgangspunt 2 – Dramatisch conflict
Mensen zijn alleen maar interessant als ze iets willen en als dat wat ze willen niet meteen bereikt wordt. Hoe mensen dán handelen om toch datgene te bereiken wat ze willen bereiken, bepaalt wie zij in diepste wezen zijn. En daarin is een ontvanger geïnteresseerd, want dat stelt hem in staat zich met de personen die hij ziet te identificeren. Het gaat dus om conflict, dramatisch conflict. Mensen die zich niet in dramatisch gesproken conflictueuze omstandigheden bevinden, hoe klein of hoe groot ook, zijn níet interessant. Conflict, daar draait het om. In ieder verhaal. Een oplossing van een probleem zonder dat daarvoor enige strijd nodig is, spreekt niet tot de verbeelding.
Uitgangspunt 3 – Uitstellen
Een verhaal goed vertellen, is een kwestie van het drama durven uitstellen. Als twee mensen elkaar kussen, of in de haren vliegen of van elkaar wegvluchten, is het moment voorbij. Als het kussen, vechten of wegvluchten eenmaal heeft plaatsgevonden, valt er over die twee mensen weinig interessants meer te vertellen. Maar zolang twee mensen om elkaar heen draaien en het kussen, vechten of vluchten uitstellen, is er spanning voelbaar. Een ontvanger gaat dan meeleven en zal willen weten hoe het afloopt. Dán is er sprake van verhaal. Het eigenlijke verhaal bevindt zich tussen de presentatie van het probleem en de oplossing daarvan. De rest is bijzaak.
Geïnteresseerd om hier meer over te horen? Schrijf je dan in voor een open workshop storytelling van Stichting Pelicula.
Aanmelden
Dag Joost, vraag over de workshop storytelling. Kan ik die zo volgen of kan ik beter eerst de workshop scenarioschrijven eerst doen? Graag je advies, alvast bedankt.
Groet,
Jos Koster
Beste Jos,
Je kunt je zonder voorkennis inschrijven voor de workshop storytelling. Ik zie je aanmelding tegemoet.