zwaar weer

Een bevriende directeur van een middelgroot softwarebedrijf zat tijdelijk in zwaar weer. Hij wilde zijn 10 werknemers voorstellen om voor bepaalde tijd genoegen te nemen met een salariskorting. Deze zou gelden totdat de economische tijden weer beter zouden worden, wat naar verwachting niet lang meer zou duren. Maar hoe kreeg hij zo’n impopulaire maatregel erdoor bij zijn personeel? Hoe kon hij zijn personeel ervan overtuigen dat deze salariskorting uiteindelijk voor iedereen de beste oplossing was?

Ik stelde hem voor een verhaal te construeren op basis van een drie-akten structuur.

Aldus.

storytelling

In de eerste acte vertel je met oprechte trots en passie over je bedrijf. Maar halverwege de eerste acte geef je ook aan dat het de laatste tijd niet zo lekker loopt als in de jaren daarvoor. Je gaat in op de verschillende economische en financiële problemen die spelen. Tenslotte eindig je de eerste acte met een constatering dat ‘dit zo niet langer kan’.

Dit is je eerste ‘point of no return’.

In de tweede acte beschrijf je wat je zoal al hebt overwogen en geprobeerd om het tij te keren. Je laat je verschillende plannen de revue passeren – liefst in toenemende mate van intensiteit. En je maakt duidelijk waarom deze plannen niet het gewenste resultaat hadden. Uiteindelijk blijft er maar één extreem plan over, namelijk de bewuste salarisverlaging.

Dit is de crisis in je verhaal en daarmee meteen ook een tweede ‘point of no return’ die de overgang naar de derde acte markeert.

In de derde acte ga je eerst op weg naar het diepste punt van je betoog. Daarbij spreek je open en helder over de vanzelfsprekend vervelende effecten van een salarisverlaging. Maar daarna schets je een beeld van de betere tijden die onherroepelijk in het verschiet liggen. En je beschrijft de gunstige effecten daarvan voor je werknemers. Daarbij probeer je een verbinding te leggen met het positieve bedrijfsverhaal uit het eerste deel van je presentatie. De toekomst is daarbij nog net iets mooier dan het verleden.

Als je op deze manier je verhaal in drie acten presenteert ten overstaan van je voltallige personeel, is de kans maximaal dat ze je maatregel zullen accepteren en zelfs het nut ervan in zullen zien.

Deze aanpak bleek inderdaad te werken. Het bedrijf bloeit nu weer als nooit tevoren. Alle werknemers die er toen ook al waren, zijn er nu nog steeds. En een heleboel meer.

Ook?

Wil je ook leren een verhaal op deze manier op te bouwen? Schrijf je dan in voor mijn training storytelling.

Aanmelden

Deel dit bericht!

Leave A Comment